澳洲打工度假之第一份工作-西澳移動嘉年華工作人員

 
圖片拍攝於西澳冬天的Esperance

很快的,在澳洲的一年,就這樣過去。
2017年,8月10日,是我抵達澳洲的第一天。
Time went faster than I thought.
10th August,2017 the first day I arrived in Australia.

伯斯是我的第一站,聽說華人較少,幅員廣闊。
一開始不外乎辦理銀行帳號、稅號以及電話號碼。
Perth is the first stop of my travel. Less Chinese , bigger lands and space. 
First job in Australia, always start with making a bank account, TFN and also register a phone number.

很幸運的第一個禮拜,就在臉書上找到嘉年華的工作,也包含了伯斯的Royal show. 
Luckily, the first week in Perth.  I found a casual job as carnival staff. 

到了伯斯郊區百貨,跟老闆面試,看著幾張履歷表,用著滿滿的澳洲腔介紹工作內容,還有要注意的事情。基本英文溝通要順暢,除非你能出力,不然英文能力不好,老闆不會去考慮。很順利的,在check out當天,就到距離伯斯3個小時的地方去上班了!
I went to the place for the interview. I saw some resumes on the table. Hearing the strong Australian accent introduce what's the job about.  I would say it's better if you can speak fluent English or you can lift some heavy stuff otherwise it will be hard for you to get the job. 

Fortunately, on the date I checked out from the hostel. I immediately started my job in a place 3 hours from Perth.

每個禮拜五六,跟著老闆在西澳各個城市奔走,等於在三個月內,跑遍了整個西澳。
Every Friday and Saturday, we followed our boss going to different cities in WA.  

沒有工作的時候,就是我們的休息時間,只能說老闆真的對我們照顧有佳,時不時請吃飯,或是載我們出去玩。
When there's no work,  our boss always brought us to somewhere nearby or invited us to his home taking care of us. 

其實第一個禮拜住在背包客棧時,我真的很擔心沒辦法找到工作,當時身上只有500澳幣。
再加上當時遇到、看到、聽到的背包客工作,都不太好,更是令人感到煎熬。
Actually I felt really insecure for the first week. During the time I stayed in the backpacker hostel,  heard a lot of stories and how hard it was to find the job. I only had 500AUD at that moment.

當時遇到的韓國朋友,他在背包客棧打工換宿,下午到附近的餐廳打黑工,一個小時賺11-14塊。
一個意大利男子,搭公車一個多小時去面試廚師,時間太晚回不來,只好鼓起勇氣搭便車。
還有一個德國朋友,某天看著他全身髒髒的回來,分享他在草莓園從早上6點採到下午9點,卻只有拿到90澳,自此之後看人頭都覺得像在看草莓的故事。
想到這個朋友,不禁讓人會心一笑,當時他一直說要把這經典的故事,流傳給他的後代子孫。
在社交軟體上,大家只會看到光鮮亮麗的照片,卻忽略了在這照片背後,有多少人是很努力的在活著。
其實我滿推薦西澳當第一站,找外國人經營的背包客棧,英文真的可以進步非常神速。我當時住的是City Perth backpacker hostel. 

你問在澳洲工作難不難找,我說,難也不難。
但你問我找工作靠不靠運氣,我會說,靠運氣但也要看你是否準備好,臉皮夠不夠厚。老話一句,機會是留給準備好的人


我第一個禮拜也寄了很多履歷表,沒車沒錢,也被婉拒了很多次,從蘿蔔場到Costa jinjin 農場,再到紀念品店,但我還是找到工作也撐過去了!

我可以,你一定也可以!加油!

评论